FEMINISM 101

13 יונ

הרבה פעמים שואלות אותי נשים מה זה להיות פמיניסטית? או איך אני מתרגמת את הפמיניזם לפעולה יומיומית? איך אני מתאימה את התיאוריות האקדמיות – פילוסופיות – גבוהות לפרטיקה של התנגדות יומיומית?

אני רוצה להציע לכן כמה רעיונות, עצות או טיפים של יישום פמיניסטי בחיי היומיום שלי. אתן יכולות לבחור לקחת או לדחות את ההצעות הללו. ההצעות הללו אינן מעידות עליכן אם אתן פמיניסטיות או לא. זהו לא מדד לכמה אני פמיניסטית, ולא שאלון האם אני פמיניסטית, וגם לא אמות מידה אליהן אתן צריכות להגיע כדי להיחשב פמיניסטיות. אלו הפרטיקות שלי, ואני מדגישה את המילה שלי כי הן לקוחות מניסיון חיי, הן תואמות את השקפת העולם הפמיניסטית שלי והיא לא ההגדרה היחידה לפמיניזם.

רוב הפרקטיקות המצוינות כאן מיושמות בחיי כיום, אך לא כולן. ישנן פרטיקות שאני רואה את עצמי מבצעת בעתיד ושאני אהיה מעוניינת לבצע אותן. חלק מהפרטיקות ראיתי אצל נשים אחרות ואהבתי אותן מאוד.

אני רוצה להודות לשלוש נשים נוספות שתרמו לי מהחוויות שלהן, לי, צהלה ולענבל שתרמו כמה הצעות ברשימה זו. אני אשמח אם בעקבות רשימה זו תשלחו לי פרטיקות פמיניסטיות יומיומיות שאתן מקיימות, שהן פמיניסטיות בעיניכן, ללא שום שיפוט ערכי של אף אחת אחרת, ובטח שלא ממני. יחד נגדיל את המאגר ונייצר ידע רחב ומשמעותי של חתירה נגד הפטריאריכה.

ועכשיו לתכל'ס….

  1. לעשות טסט לאוטו
  2. להדביק מדבקות פוליטיות פמיניסטיות על האוטו שלי
  3. להתחלק באחריות ובמגוון של אמצעי המניעה. פעם נשתמש בדיאפרגמה ופעם בקונדום
  4. לחלוק בכסף המוצא על אמצעי מניעה – גם על גלולות וגם על קונדומים
  5. לדבר בלשון נקבה אלא אם כן זה קהל גברי מוחלט או שיש מיעוט נשי מובהק בקהל. לדבר על עצמי בגוף ראשון/שני/שלישי בנקבה
  6. לאונן
  7. לדרוש אורגזמה
  8. ללכת להפגנות הקשורות לשיוויון מגדרי
  9. לדרוש את הכסף שמגיע לך עבור העבודה שאת עושה
  10. להחליף סגנונות: ללבוש מה שבא לך, מתי שבא לך, איך שבא לך ולאן שבא לך
  11. להטיל ספק בכל דבר שמוצג כאמת מוחלטת, אובייקטיבית וקבועה
  12. לפקפק בכך שכל אישה היא בהכרח גם אמא וגם רעיה ולהגיד "אם אני אתחתן ואם יהיו לי ילדים" ולא "כשאני אתחתן וכשיהיו לי ילדים". גם אם את לא באמת חושבת ככה, בלבלי את השומע/ת ותשאירי את האופציות פתוחות עבורך
  13. להתנגד לסוגים שונים של דיכוי
  14. לקיים אחוות נשים ולחזק חברות בין נשים
  15. לברר ידע לגבי השושלת הנשית האישית שלך
  16. לפרש מחדש טקסטים קאנוניים שגדלת עליהם
  17. לאפשר לעצמך לבחור ולהתחרט, ולבחור ולהתחרט בכל שלב בחיים
  18. להבין שאת לא חייבת לבחור בין זהויות אלא שאת יכולה לשלב ביניהן, כמו למשל היותי פמיניסטית ודתייה – קונסרבטיבית
  19. לא לקנא בנשים מצליחות ויפות ולפרגן לנשים אחרות
  20. לשבת ברגליים מפוסקות ולא להרגיש עם זה רע
  21. אחרי שהגעת לתפקיד מפתח, לקדם נשים אחרות
  22. לא להתחתן בממסד הרבני האורתודוקסי
  23. לא להתעלם כששורקים לך ברחוב ולהגיב
  24. ללמוד הגנה עצמית
  25. לקנות בסחר הוגן מנשים
  26. לייצר רישות נשית למטרת קידום נשים בכל התחומים וגם למטרת העברת ידע פמיניסטי
  27. לחנך נערות צעירות לחשיבה פמיניסטית והעצמה ולהעביר להן את הידע
  28. להנכיח את היותך פמיניסטית בכל דרך אפשרית: פוסטים וקבוצות בפייסבוק, תמונה בפאלאפון שלך, ועוד
  29. להכיר את הגוף שלך ואת המחזוריות החודשית שלו
  30. לתת לבן שלך ללבוש גרביונים ותיק של בראץ, או נסיכות של דיסני, אפילו לגן
  31.  לא לקנות מוצרי תינוקות לפי ורוד או כחול
  32. לתת לבן/בת שלך צעצועים משני המגדרים או צעצועים נטולי מגדר
  33. להתפשר על רמת חיים כלכלית יחד עם בן/בת הזוג שלך כך שתעבדו פחות וששניכם/ן תהיו בבית עד 16:00
  34. לדבר על המיניות שלך כל הזמן ועם כולם/ן, כי האישי, ובעיקר המיני, הוא פוליטי
  35. להכיר את איבר המין שלך
  36. ללבוש חולצה שכתוב עליה "ככה נראית פמיניסטית"
  37. להקריא לבת שלך אגדות פמיניסטיות ולא את האגדות הקלאסיות
  38. לא לפחד לדבר מול קהל גברי, ולדבר
  39. לדבר בכוונה כשיש רוב גברי בחדר, והרבה
  40. לספור בכל סיטואציה כמה גברים יש וכמה נשים יש ולשאול את עצמך למה?
  41. להרוויח שכר שווה לזה של הגבר על אותה עבודה
  42. לעבוד תחת הסכם קיבוצי בו יש סכום אחיד לכולם/ן, כחלק מאיגוד עובדות/ים, וכך גם לא יהיה ניתן לפטר אותך
  43. למלא דלק בשירות עצמי
  44. להחליף פנצ'ר לבד
  45. למלא מים במגבים של האוטו, ולמלא שמן ומים באוטו, לבד
  46. לפתוח לעצמך את הדלת כשאת עם מישהו שאת לא מכירה או שאת בדייט ראשון
  47. להתעקש לשלם חצי – חצי בדייט ראשון או לפחות להתעקש שאת תשלמי שדייט הבא אם את יודעת שיהיה עוד דייט
  48. לעשות בת מצווה
  49. לעלות לתורה
  50. להתעטף בטלית
  51. להתפלל תפילת ראש חודש בכותל עם נשות הכותל
  52. להתחיל עם גבר
  53. להחליט בצמעי איפה ומתי אני מורידה שערות, אפילו אם זה אומר לא להוריד כלל
  54. לא לקנות מוצרים של רשתות שמפרסמות נשים בצורה מחפירה
  55. לנהוג. הרבה. ולמרחקים
  56. לזהות את הדגדגן שלי
  57. שיש לך ויברטור
  58. להכיר את התנאים המאפשרים לי תודעה פמיניסטית
  59. ללכת לסרט לבד
  60. לאכול עם עצמך במסעדה או לשבת עם עצמך בבית קפה
  61. לקדוח חורים בקיר עם מקדחה לבד
  62. לבכות ולא להרגיש עם זה רע כי זה "נשי"
  63. לכעוס ולא להרגיש עם זה רע כי זה "גברי"
  64. להחליף נורה לבד
  65. ללמוד לקרוא בתורה, ולקרוא בה
  66. לאהוב גם את ושתי
  67. לאהוב את לילית
  68. לא להשתמש בסבונים לאזורים "האינטימיים"
  69. לקנות כרטיסי ברכה של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית לתרומה שנמצאים בסופר פארם
  70. להוריד כרטיסי ביקור המפרסמים זנות – לא חוקית, "מרצון", או כתוצאה של סחר בנשים –  מכל המכוניות ברחוב בו את חונה
  71. לזרוק חוברות פורנוגרפיות המופצות חינם בפיצוציות, לפח
  72. להגשים פנטזיות מיניות
  73. לא להוריד את כל השיערות בואגינה שלך, וגם לא את רובן. לא להפוך את הואגינה שלך לואגינה של ילדה. ואגינה של אישה היא ואגינה שופעת שיער ובוגרת
  74. להתנדב בארגון פמיניסטי
  75. להיות בו בעת גם אמהית וגם מינית
  76. לקנות כל ספר פמיניסטי/מגדרי שיוצא ולבנות ספריה פמיניסטית
  77. להכיר את הגניאולוגיה הנשית ההיסטורית שהוסתרה מעין לאורך ההיסטוריה כולה, ולכתוב אותה מחדש. וכמובן, להוסיף את עצמך אליה
  78. לשים תפוז בצלחת הסדר: רב אורתודוקסי בארה"ב אמר שאישה רב היא כמו תפוז בצלחת הסדר ולכן יש לשים כעת תפוז בצלחת הסדר. כי שם מקומו כמו שמקומה של אישה בתפקיד רבני
  79. להוסיף את כוס מרים הנביאה המלאה במים כמסמלת את הבאר הפלאית שליוותה את בני ישראל ביציאתם ממצרים והליכתם במדבר, לצד הכוס של אליהו הנביא
  80. ללמוד מגדר
  81. לא להגיד בברכות השחר "ברוך שלא עשני אישה"
  82. להוסיף את אזכור האמהות בתפילת העמידה ובכל ברכה אחרת
  83. לחפש את האישה בכל אירוע היסטורי – דתי – מסורתי: מרים החשמונאית ויהודית בחנוכה, אסתר וושתי בפורים, מרים בפסח, רות ונעמי בשבועות, רעייתו של ר' עקיבא בל"ג בעומר, וכמובן לחפש את נקודת מבטה של האישה בפרשת השבוע בבית הכנסת
  84. להניח תפילין
  85. לשבת בקדמת האוטובוס בקווי המהדרין בירושלים
  86. לקנות מקואופרטיבים של מוצרי נשים כגון: סינדיאת הגליל, רקמ"ה, נשות לקיה
  87. לצפות וללכת למשחקי כדורגל, אבל כי את אוהבת את זה
  88. להדביק בשירותי הנשים באוניברסיטה מדבקות של מרכזי הסיוע נגד אלימות מינית , פיסית, כלכלית או נפשית של נשים
  89. ביחסי מין: לבחור להתחבר ולא להיחדר; לבחור להיות מתחברת ולא נחדרת
  90. להפוך את "המשחק המקדים" למשחק עצמו
  91. לא להיות עם גבר שיש לו בת זוג
  92. לא להתחרות עם אף אישה על גברים
  93. להחליט שאת לא עושה דיאטה אף פעם, כי טוב לך עם הגוף שלך, וגם כי זה לא פמיניסטי. ואז לגלות שאת לא מתחברת לגוף שלך ולא אוהבת אותו, ולעשות דיאטה כדי להיות שלמה עם גופך
  94. להיות "שרמוטה" (שזו מחמאה) כשזה טוב לך ולהפסיק כשזה עושה לך רע
  95. לברר בכל מוסד – אקדמי או מקום עבודה – מי הנציבה למניעת הטרדה מינית, מהו התקנון למניעת הטרדה מינית, איפה ניתן להשיג אותו ובאילו אופנים הוא מופץ
  96. לשמור את שם המשפחה שלך אחרי הנישואים ולהעביר את שמך לילדייך. או לבחור שם משפחה חדש לתא המשפחתי החדש שנוצר
  97. לקרוא הגות פמיניסטית לכיף, בזמנך החופשי
  98. להניק את התינוק/ת שלך בציבור או לבחור שלא להניק בכלל
  99. לאהוב את זה שאת "שטוחה"
  100. להתלונן לחברות המפרסמות נשים בצורה מבזה ו/או לכתוב מכתב תגובה לעיתון על כתבה שלא מצאה חן בעינייך, ו/או לייצר טקסטים בכל מיני רמות ולפרסם אותם במדיות השונות
  101. לא לאכול חסה!

15 תגובות to “FEMINISM 101”

  1. maayan geber יוני 13, 2011 בשעה 4:50 pm #

    מעולה, למרות שחסה אני אוהבת.
    והנה עוד –
    לרקוד, לצעוק, לצחוק ולהיות הכי נוכחת בעולם.
    להחליט בעצמך מה סקסי בעיניך.
    לא לאפשר דיבור סקסיסטי מסביבך.
    לייצר מערכות יחסים קרובות ומפרגנות עם נשים מופלאות ומוכשרות כמוך:)

  2. Dana Sharon יוני 14, 2011 בשעה 8:06 am #

    לתקן כל מי שמדבר/ת אל חדר מלא נשים בלשון זכר, או אומר/ת משפטים כמו "כשאתה אישה".

  3. קרין יוני 14, 2011 בשעה 8:43 am #

    רשימה מביכה, כמו מתוך אחרון מגזין הנשים. החכמה היא לא לעשות רשימה כזו, אלא לברר איך ליישם לפחות חלק מהדברים הללו, אחרי שכותבים משהו כמו "תילחמי לקבל את הכסף שמגיע לך," אפשר להקדיש פוסטים שלמים, ספרים שלמים אפילו, על איך לפעמים את לעולם לא תקבלי את הכסף שמגיע לך, ויש נשים שלא יודעות שהן לא מקבלות את מה שמגיע להן וכו'.

    • Lee Reuveni יוני 15, 2011 בשעה 12:21 pm #

      למה מביכה?
      חשובה!
      המטרה היא להעלות למודעות נקודות שחלקנו רואות בתור מובן מאליו, אבל החשוב הוא לשתף, לדבר וכמו ששרון מציעה להיות חברותא נשית תומכת ולקדם אחווה נשית ולא לצמצם.

  4. הילה יוני 14, 2011 בשעה 11:35 am #

    לא ממש התחברתי. מרגיש לי הרבה דברים שלאו דווקא קשורים זה לזה. ואיכשהוא, רשימות הן תמיד דבר נורא מגביל. הייתי מעדיפה לקרוא התעמקות בכמה נקודות מרכזיות, במקום סיסמאות בנוסח "תחליפי לבד פנצ'ר", ו"תהיי אמא מינית".

  5. אפרת אופנהיימר יוני 14, 2011 בשעה 1:34 pm #

    גם לי יש כל מיני פרקטיקות שחשובות לי ואני משתפת, חלקן מיושמות על ידי ואחרות עדיין לא:
    להגיד- "אני פמיניסטית" ואז כשמתחילה שיח הדיסקליימריות (שבו נאמר: טוב, אבל יש כל מיני פמיניסטיות. אני מתכוון לאלה הרדיקליות) להוסיף- אני מהרדיקליות. פלוס מבחן קטן שלי לנחיצות הביטוי: איפה שאני חשה הכי מתפחדת להגיד שאני פמיניסטית, כנראה ששם הכי חשוב לומר.
    אם את מחליטה להביא ילדים לעולם, לקחת את חופשת הלידה שמתאימה לך (פנטזיה עתידית שאני מקווה לבצע) ולא להתנצל בפני אף אישה או איש.
    לדבר עם אמא, להבין את עולמה, לאהוב את אחותך (הביולוגית והלא ביולוגית).
    לא להיות אדישה לכאב לסבל ולאלימות.
    לא להיות אדישה באופן כללי.
    לעצבן ולהתעצבן.
    לא לחשוש "לדבר הרבה" בפורום רחב או בקבוצה דינמית. לא לחשוש להביא את העצמי האישי שלך לכל מיני מסגרת כביכול לא אישיות.
    לזכור שאין דבר יותר חשוב בעולם הזה מתחושת הביטחון שלי ולא לפחד לעצור כל אירוע, כנס באוניברסיטה או ליל סדר עם המשפחה בשביל לשמור על עצמי.

  6. Hanna Beit Halachmi יוני 14, 2011 בשעה 2:32 pm #

    אני דווקא אוכלת חסה (מזון בריאות יכול להיות גם קטע של פמיניסטיות), אבל אתמול לא הזמנתי את החסה במסעדה (וולדורף עם אפרסקים, חסה וגבינה כחולה) עד שמנהל המשמרת לא מחק מההארד דיסק שמשרת את מסכי משחקי הילדים הצמודים לשולחנות, את המשחק "הלבש את המלצרית". בדרך עשיתי גם סדרת חינוך למלצרית שלא הבינה מה לא בסדר במשחק הזה. להיות פמיניסטית זה להיות הפאדיחה של הילדים המתבגרים שלך 🙂

  7. Naama Cohen יוני 14, 2011 בשעה 4:32 pm #

    איזה יופי של רשימה… כיף לראות כתיבה פמיניסטית בגובה העיניים…
    תוספות
    – לא לפחד להיכנס לויכוח כשיש לך מה להגיד כי "זה לא נשי"
    -ללבוש רק בגדים שלא מגבילים את שפת הגוף שלך
    -לאכול חריף, אם זה טעים לך
    -להעביר דירה עם חברות – הרבה יותר כיף
    אני חושבת לכתוב רשימה דומה עבור מורות – מה אפשר לעשות בכיתה, בביה"ס…
    נ.ב. לרעייתו של רבי עקיבא קראו רחל בת כלבא-שבוע

  8. מיכל יוני 14, 2011 בשעה 6:45 pm #

    גם אני אוהבת חסה וחושבת שהרשימה מביכה.
    לא בגלל שהיא רשימה של סיסמאות וגורמת להשטחה של הפמינזם אלא כי מפספסת את הנקודה העיקרית:
    זכות הבחירה.
    זכות הבחירה נשללה מנשים באופן שיטתי ב-7000 או 10000 השנים האחרונות.
    לבחור כל יום מה אני רוצה לעשות ולעשות את זה, או מה אני לא רוצה לעשות ולא לעשות את זה זאת המהות היחידה.
    למלא דלק או להחליף גלגל תקור אלה משימות שמי שיש לו רכב צריך להיות מסוגל לבצע עבור עצמו בין אם הוא גבר או אשה, מי שלא יכול הוא לאו דווקא אשה שסובלת מדיכוי אלא מישהי שיש לה בעיה לתפקד כבוגרת בחברה המודרנית (כן אני יודעת שחלק מהדיכוי היה לגרום לנשים להמשיך להחזיק בתפקיד ילדותי ביחסיהן עם הגברים, אבל אתן עובדות מחוץ לבית! למה להחליף פנצ'ר זה אישיו?)
    לבחור האם למלא דלק או לשלוח את האיש שאיתי לעשות זאת עבורי היא לא בחירה פחותה מלמלא את המיכל בעצמי, כל עוד בחרתי במודע ואני זוכרת שהבחירה בידי (וגם המפתחות של הרכב)
    ולהכריח את עצמי לעשות משהו למען ההתרסה לא מגדיל את אפשרויות הבחירה שלי הוא רק מצמם אותן לתחום אחר.
    אני חושבת שהדבר הכי חשוב שפמינסטית יכולה לעשות זה לגדל גבר פמיניסטי, ואני לא מדברת על הדור הבא, אני מדברת על המבוגר השני שאולי גר איתה בבית (אם היא אוהבת גברים ובמקרה החליטה לקשור את חייה לאחד כזה)
    (עכשיו הוא מנקה את הבית)

    • נעמה יוני 16, 2011 בשעה 8:08 am #

      אבל היא לא מכריחה את עצמה לעשות מהו למען ההתרסה! וגם לא אומרת לאחרות לעשות זאת.
      היא בסך הכל חולקת איתנו את העובדה שזו אחת הדרכים *שלה* ליישם פמיניזם.

    • Lee Reuveni יוני 18, 2011 בשעה 8:15 am #

      עשאת אומרת שהדבר הכי חשוב שפמיניסטית יכולה לעשות זה…. את גורמת להררכיה.
      אין דבר שהוא פחות פמינסטי מזה.
      אולי אני מגוננת כי שרון היא חברה ואני רואה את עבודתה הפמיניסטית במציאות יום יום, אבל אני תוהה למה לשלול.
      כל הרעיון המענג ברשימות הוא המגוון, שכל אחת יכולה לבחור מה שמתאים לה ועושה לה נעים!!!
      אין ברשימה הררכיה
      אין ברשימה משהו שהוא חשוב יותר או פחות
      מדובר ברשימה של רעיונות שמרחיבים את היריעה להתנהגויות נשיות שחלקן יומיומיות ופשוט אפשר לתת להן משמעות אחרת, מענגת מאוד!

  9. ניצן צבי כהן יוני 15, 2011 בשעה 9:38 am #

    אדפיס ואתלה בקומונה בעלת הרוב הנשי שלי :).

  10. לי ראובני יוני 15, 2011 בשעה 12:18 pm #

    שרון אהובתי היקרה
    את מהפכנית ומופלאה ופורצת שרך עבור כולנו
    מאחלת לך שתוכלי להגשים בקלות ובטבעיות את כל הרשימה
    ומאחלת לכולנו שהרשימה תהיה מובנית מאליה בעתיד הקרוב
    נשיקות

  11. 2bigbrowneyes יוני 18, 2011 בשעה 8:42 am #

    לא להתבייש לדבר על כסף ולנהל משא ומתן

  12. דבי ינואר 30, 2012 בשעה 6:05 pm #

    מצוין!!! אהבתי!!!
    מבחינתי, לפי הסעיפים הנ"ל אני פמיניסטית למהדרין וגם מוצהרת אגב.

    אני מאושרת לספר לכן שבנותיי הולכות בדרכי….
    בואו נמשיך ונרחיב את מעגלי העשייה הפמיניסטית
    בהצלחה לנו לכל הנשים!

כתיבת תגובה

