באיזו שנה אנחנו בדיוק? על הזכות להפלה והחובה של המדינה לעזור למי שאינה יכולה לממן את הפלתה

18 יול

שבוע שעבר עברתי חוויה ששאלתי את עצמי "אנחנו בשנת 2011 או בשנות השישים לפני המשפט של רו מול ווייד?" ולמה כוונתי? סיפור שהיה כך היה. במהלך המתנה לוועדה להפסקת הריון, בה ליוויתי נערה לוועדה, צפיתי באישה צעירה שחיכתה בתור. לא שמתי לב אליה יותר מדי, רק ראיתי שהיא לבד ושהיא בלחץ וחרדה. בשלב מסוים שמעתי את העו"ס קוראת לה. ע' שמה. ערביה. אחרי שהיא יצאה מהוועדה הלכתי אחריה ושאלתי אותה אם הכל בסדר. היא רק הביטה בי, והתחילה לבכות. פשוט התפרקה לי בידיים. אישה צעירה, ללא כל אמצעי קיום, לא נשואה, בהריון. היא עובדת בתעסוקת עוני ושקועה בחובות, כך שהלוואה מהבנק אינה באה בחשבון. או כמו שאומרים, אין לה שקל על התחת. או יותר נכון, אין לה שקל על הרחם. התחלתי לדובב אותה ולבדוק אם יש לה רשת בטחון, תמיכה משפחתית, היכן הגבר שהכניס אותה להריון. היא ענתה לי בין בכי לבכי שהיא לא בקשר עם משפחתה ואין מי שיעזור לה. היא אינה מוכרת ברווחה ובין היתר מלמלה שאם המשפחה שלה תגלה, היא תרצח אותה. אני כמובן קפאתי לדקה, ואז התעשתי על עצמי ואמרתי לה שיהיה בסדר ושאני אנסה לעזור לה. החלפנו מספרי טלפון, חיבקתי אותה, והלכתי. ואז התחיל "גולשים בזמן" לשנות השישים.

למי שלא יודעת, הפלה מעל גיל 19 עולה בין 2500 – 3000 ₪. קופות החולים אינן מממנות הפלות אם את מעל גיל 19. מה עושה אישה מעל גיל 19 שאין לה כסף? יולדת את התינוק/ת. מה עושה אישה שנמצאת בסכנת חיים ואין לה כסף למממן את ההפלה? גם אחרי שמונה שעות, אין לי תשובה.

תחילה התקשרתי למנהלת מחלקת הרווחה בעיר עימה יצרתי קשר בבוקר בנושא אחר לגמרי. היא לא יכלה לעזור לי. בעבר היה סעיף שיכול לעזור למימון פרוצדורות רפואיות/ בריאותיות לתושבים/ות מוכרים/ות מהרווחה. הן הצליחו להכניס מימון הפלה תחת הסעיף הזה אך מהרגע שראו שעל זה יוצאים הכספים, אסרו על הרווחה לממן הפלות. "כל עוד אין סעיף תקציבי תחתיו ניתן להכניס את זה, אי אפשר למממן לה", אמרה לי המנהלת הנחמדה. היא הפנתה אותי לאישה בעירייה שאחראית על גיוס תרומות למשפחות וכו' בעיר, שהבוסית שלה במקרה היא גם היועצת לקידום מעמד האישה בעירייה. אולי דרכן אצליח להוציא כספים.

משם פניתי לר', עורכת דין ופעילה פמיניסטית וביקשתי ממנה עזרה. אולי היא יודעת למי לפנות, אם יש קרן שתעזור לממן את זה או ארגון. הרי לא יכול להיות שזה המקרה הראשון של אישה ערביה שנמצאת בסכנת חיים שצריכה הפלה ואין לה כסף. כך פניתי למספר ארגונים שלא הייתה להן תשובה עבורי או פתרון. הסיבה לכך היא שהארגונים מרוששים והמדינה לא מוכנה לעזור בנושא.

בינתיים שוחחתי עם ג', מישהי שמלווה אותי בעבודתי של ליווי נערות והיא סיפרה לי שיש דרך לתמרן את המערכת. צריך למצוא פסיכיאטר/ית שמוכנ/ה לכתוב על ע' חוות דעת פסיכיאטרית שתעיד שאם היא תמשיך בהריון זה ישפיע עליה נפשית. יש קופות חולים שמממנות הפלות אם לאישה יש בעיה נפשית. אחרי זה צריך לבוא עם חוות הדעת לוועדה להפסקת הריון ואישור מהקופה ויממנו את ההפלה. הבעיה היא שע' כבר הלכה לוועדה בלי זה. "אז קחי אותה לבית חולים אחר ולוועדה אחרת" אמרה לי ג'. "היא תצטרך לשלם עוד פעם לוועדה (שזה 330 ₪) אבל לא נורא". לא נורא? אין לאישה הזאת אפשרות לשלם עוד פעם. ואולי היא לא רוצה שיגידו שהיא משוגעת? ואולי היא לא רוצה שיהיה לזה תיעוד בשום מקום בגלל הסכנה בו היא נמצאת? ואיפה נמצא פסיכיאטר/ית שתסכים לכתוב חוו"ד שקרי ובחינם?

שיחה נוספת שהתקיימה במקביל הייתה עם ו', עוזר פרלמנטרי של ח"כ ערבי שאמר לי שיש לו כמה רעיונות לפתרונות, אבל שהוא לא יכול לדבר על זה "כרגע". אני חשבתי שהוא לא יכול לדבר על זה כי יש סביבו ערבים ועדיף שכמה שפחות מהקהילה הערבית תדע מהמקרה. שמועות רצות מהר בחברות קטנות. אבל מסתבר שהוא לא רצה לדבר על זה כי "מאזינים לי לטלפון". "מי, השב"כ?" שאלתי אותו. "כן". "אתה רציני?" שאלתי. "כן". עד עכשיו אני לא כל כך מבינה מה הקשר בין האזנות השב"כ למימון הפלה לאישה ערביה.

השלב הבא היה לפנות לג', חברת כנסת ולנסות להשיג את עזרתה. תשובתה הראשונית הייתה "המדינה לא תממן את זה. אין סיכוי". כך שגם לה לא היה פתרון אך היא אמרה שתתייעץ עם א', חבר כנסת, ותחזור אליי עם רעיונות. התשובה אחר כך הייתה שזו לא הפעם הראשונה שיש מקרה כזה ואף פעם אין פתרון וצריך באמת לחשוב על משהו.

ועכשיו אני כותבת את הבלוג הזה. התחושה שהייתה לי היא שאני עושה משהו אסור. סודי. לא חוקי. מטלפון אחד, לטלפון שני, לתמרון המערכת מצד אחד והאזנות ביטחוניות שקשורות להפלות מצד שני. מה לא בסדר בתמונה הזאת? אישה נכנסה להריון והיא לא רוצה את הריונה. מדוע זה נמנע ממנה? מסיבה כלכלית. היא לא יכולה להרשות לעצמה להפסיק את הריונה. והיא נמצאת בסכנת חיים. ומה יש למדינה להציע לה? כלום. המדינה מפקירה אותה לחלוטין ונותנת שירותי הפלות רק לנשים שיכולות לממן אותן. קרי, נשים יהודיות, בדרך כלל אשכנזיות, עשירות. נשים שהן מעל גיל 19, ללא אמצעים או רשת תמיכה משפחתית, קהילתית וכלכלית, ובלי תמיכה זוגית של גבר כמובן, אינן יכולות לעבור הפסקות הריון. גורלן נחרץ במקרה הטוב וחייהן נגמרים במקרה הרע.

תחושת תסכול גדולה אופפת אותי. אני מקווה שאצליח להירדם.

יום נוסף עבר וגיליתי שאיכילוב הסכימו למממן לה את ההפלה. שמחתי מאוד. צדיק אחד בסדום.

4 תגובות to “באיזו שנה אנחנו בדיוק? על הזכות להפלה והחובה של המדינה לעזור למי שאינה יכולה לממן את הפלתה”

  1. נלי שטיין יולי 21, 2011 בשעה 5:58 pm #

    סיפור כאילו קטן אבל מאוד חשוב…
    מזעזע ומדהים כאחד…
    יחד עם זאת עושה רושם שבמדינה שלנו בכל זאת נמצאים אנשים ו/או גופים המוכנים לעזור ולצאת קצת מהקופסא…
    מזל שכך.

  2. מיכל ליבנה יולי 24, 2011 בשעה 8:52 am #

    הייתי מצפה שדווקא ישמחו לממן במדינת ישראל הפלות לנשים ערביות, כחלק ממאמץ הלוחמה בשד הדמוגרפי.

  3. אביטל יולי 24, 2011 בשעה 10:36 am #

    האם חברות הכנסת שאיתן את בקשר מתכוונות לפעול חקיקתית? בנוסף למימון הפלה (ובלי ועדה…) אין סיבה שאמצעי מניעה לא יחולקו בישראל בחינם, כפי שנעשה בבריטניה למשל (ולא מתוך פמיניזם חלילה, פשוט ניסו למנוע את העלויות הכרוכות באמהות בגיל העשרה).
    אגב, מה גרם לאיכילוב להסכים לממן את ההפלה?

    • שרון אורשלימי יולי 24, 2011 בשעה 10:46 am #

      היי אביטל,
      אין מה לעשות עם זה חקיקתית מכיוון שליצמן הוא במשרד הבריאות. הוא ממש לא ישמח למממן הפלות. קבעתי עם חברת הכנסת וחבר הכנסת איתם דיברתי שנשב על זה ביתר אריכות. גם אמצעי מניעה לא יחולקו חינם. אני מחלקת חינם דרך הדלת הפתוחה ושאר הדלתות בארץ גם כן. איכילוב פשוט הסכימו בגלל שהיא בסכנת חיים. כרגע אני מתבשלת עם הרעיון של הקמת קרן למימון הפלות שיתרמו לה אנשים פרטיים

להשאיר תגובה

