"אז יחתכו אותך כמו שחתכו אותך עכשיו"

15 אפר

נענית יליוזמה שלך, עם סיפור ישן, מלפני חמש שנים, שהעיק עלי די הרבה זמן.

אני מקפידה דווקא ללכת לגיניקולוגיות נשים, ונמניתי על מעריצות רופאה מסוימת (שגם עליה שמעתי כמה סיפורים לא טובים, אבל אני בכל זאת אוהבת אותה מאוד). כשהיא עזבה את הקופה שלי, בעודי בהריון ראשון מתקדם, הלכתי לרופאה אחרת. בדיקה שגרתית לפני הלידה הייתה בסדר, ואחרי זה הייתה בדיקה מבאסת מאוד אחרי הלידה. זמן ארוך אחרי כתבתי לה מכתב תלונה, שאף פעם לא שלחתי, אבל אחרי שכתבתי הרגשתי יותר טוב. מאז גם ילדתי שוב, בלידה נרתיקית טובה.

מצרפת לך את מכתב התלונה שמביא את הסיפור:

לכבוד ד"ר XXXX

חלפה שנה וחצי מאז הייתי אצלך לביקורת אחרי לידה, הרושם הקשה מהבדיקה הזו עודו מלווה אותי וטרי בזכרוני. הגעתי אליך למעקב הריון כשחזרתי לארץ אחרי היעדרות של שנתיים וגיליתי לצערי שהרופאה שלי עזבה את הקופה. הטיפול שלך היה ענייני והתרשמתי שאת מקצועית.

ילדתי בבית החולים לניאדו, בלידה ארוכה, קשה ומכשירנית, שלאחריה נזקקתי להרבה תפרים. עשרה ימים אחרי הלידה הרגשתי שהתפרים מאוד מפריעים לי ולא הייתי בטוחה שההחלמה היא כמצופה. יצאתי מהבית עם התינוקת הקטנטנה והגעתי לביקורת במרפאה. את אמרת שהכל נראה בסדר, כמו שאמור להיות בשלב הזה, ומתחת את אחד התפרים שהתרופף. למיטב זכרוני התפרים התפרקו ימים ספורים אחרי זה, והתחילה הקלה במצבי.

הגעתי למרפאה לביקורת שגרתית אחרי לידה, כעבור שישה שבועות. כשניסית לבדוק אותי בעזרת ספקולום תגובתך המיידית היתה "מה זה? הם עשו אותך כמו בתולה…". נתת את האבחנה שעקב התפירה של אזור הנרתיק יש הצרה ניכרת של פתח הנרתיק ולא ניתן לקיים בדיקה וגינלית. כמובן שהייתי מאוד נסערת מהאבחנה הזו.

את לא נראית מאוד מודאגת, מכיוון שידעת שאני במערכת יחסים לסבית את אמרת "את במילא לא מקיימת יחסי מין". ושאלת אותי איך נכנסתי להריון. אמרתי לך שבאמצעות מזרק, אז את אמרת "מזרק את תוכלי להכניס" ואמרתי לך שאני ארצה אחרי זה גם להוציא משם תינוק, אז את אמרת "אז יחתכו אותך, כמו שחתכו אותך עכשיו".

יצאתי מהבדיקה במצב רגשי קשה ומבולבל ולאחר כמה ימים התחלתי לברר על אפשרויות הטיפול העומדות בפני, מכיוון שלסביות כן מקיימות יחסי מין, ומכיוון שבלי קשר למיניות חשוב לי שהגוף שלי יהיה בריא, ופתוח איפה שצריך להיות פתוח – רציתי לטפל בבעיה.

הומלץ לי על טיפול אוסתאופטי והגעתי למטפלת מדהימה, שבמקצועך כדאי לך להכיר – יעל שוראקי דנון מתל אביב. מכיוון שעל פי אבחנתה מצבי באמת היה חמור מהרגיל היא הפנתה אותי ליעוץ אצל גניקולוג פלסטיקאי, אשר אמר לי שבמצבו של הנרתיק שלי לא בטוח שאוכל ללדת לידה וגינלית ללא נזק ניכר, ולא כפי שאת אמרת בשוויון נפש. הוא המליץ על טיפול "שמרני" באמצעות מרחיבים וגינליים, בנוסף לטיפול האוסתאופטי. במשך כמה שבועות נסעתי לטיפול בתל אביב, בהשקעה ניכרת של זמן, כסף ומאמץ, והטיפול הביא להטבה במצבי, אם כי רק כאשר אהיה שוב בהריון, בשלב מתקדם, ניתן יהיה לקבוע אם מצבי מאפשר לידה נרתיקית.

איני יודעת אם בביקורי אצלך לפני שהצלקת התאחתה יכולת לגלות את הבעיה, כואב לי לחשוב שההרגשה שלי שמשהו לא תקין היתה נכונה, ושבדיקה יותר מעמיקה יכלה למנוע או לצמצם את מימדי הבעיה שנוצרה, אבל את זה אני יכולה רק לשער. חשוב לי לבטא את האכזבה והביקורת שלי על הטיפול שלך על שני היבטים שאינם בגדר השערה – על ההתבטאות שלך ועל העדר מקצועיות בהמשך טיפול.

האמירה "את במילא לא מקיימת יחסי מין" מסגירה בורות והעדר ידע מקצועי רלוונטי לרופאת נשים שפונות אליה גם נשים לסביות. נשים לסביות מקיימות יחסי מין הכוללים גם חדירה בצורות שונות. כמובן שיכול להיות שלמרות שאת יודעת שאני במערכת יחסים עם אשה אני מקיימת יחסים גם עם גברים. את יכולה לשאול אותי האם וכיצד אני מקיימת יחסי מין ולא להניח הנחות שגויות.

לגבי השאלה ששאלתי אותך על לידה עתידית – האמירה השאננה שלך יכלה להוביל אותי למצב מסוכן.

הייתי מצפה שכשאת מאבחנת מצב כשלי, במקום להיות בגישה של "ככה זה" תוכלי לבחון עם המטופלת אפשרויות של טיפול – קונבנציונלי או אלטרנטיבי, הן לטובת חיי מין תקינים, הן לטובת הריון ולידה עתידיים, והן למען איכות חיים כללית.

5 תגובות to “"אז יחתכו אותך כמו שחתכו אותך עכשיו"”

  1. עידה אפריל 17, 2012 בשעה 5:07 pm #

    שימו לב ששם הרופאה מופיע בגוף הפוסט, יש לי תחושה שזה לא בכוונה (כי מחקתן אותו מכותרת המכתב).

    • אילאיל קומיי-דרור אפריל 19, 2012 בשעה 6:15 am #

      זה לא שם הרופאה, אלא שם הרופאה המומלצת- שדווקא טוב מאוד שפירסמו את שמה. זה חשוב להכיר ולדעת שמות של רופאים/ות טובים/ות.

      תודה על השיתוף- בהחלט מטלטל.

      • שרון אורשלימי אפריל 19, 2012 בשעה 7:44 am #

        היה שם את שם הרופאה כי פספסתי את זה בטור אבל הורדתי את זה.
        מי שכתובה שם היא לא רופאה.

      • אילאיל קומיי-דרור אפריל 19, 2012 בשעה 9:32 am #

        אה.. אז טעות שלי.. חשבתי שזה היה שם הרופאה המוצלחת שכן עשתה עבודה טובה וראויה להוקרה והערכה.

Trackbacks/Pingbacks

  1. שוברות השתקה « האחות הגדולה - אפריל 17, 2012

    […] "אז יחתכו אותך כמו שחתכו אותך עכשיו" (מתוך הבלוג של שרון אורשלימי, FEMINISTVISTABULLITIS) […]

להשאיר תגובה

