על העיסוק האמיץ של סדרות טלוויזיה לאחרונה, באחד הנושאים שיש עליו הכי הרבה טאבו: הפלות

4 דצמ

בשנים האחרונות אני רואה על המסך יותר ויותר סצנות של הריונות לא מתוכננים, ניסיון של הפלות, והפלות, מאשר ראיתי בעבר. יכול להיות שזה קשור לזה שהתבגרתי ואני יודעת להבין טוב יותר מה אני רואה על המסך, ויכול להיות שהעיסוק המקצועי שלי מכוון את העיניים שלי לראות את הסצנות הללו. מה שבטוח, יותר ויותר סדרות מראות לנו את הנושא השנוי במחלוקת של הפסקות הריון יזומות. והנה רק כמה דוגמאות מהחמש שנים האחרונות: "מד מן", "אחוזת דאונטון", "הסקס של מסטרס", "נשות הפצצה", "מיילדת", "אימרפיית הפשע", "הניק", "האנטומיה של גריי", "מרפאה פרטית", "בנות".

 

השיא, בעיני, היה ביום חמישי האחרון, בסדרה "מיילדת" של ה – BBC, המשודרת בערוץ הראשון. הסדרה עוקבת אחר אחיות מיילדות, בשכונת עוני בלונדון, של שנות החמישים של המאה העשרים. בין הלידות השמחות, סיפורי האהבה, חברויות ונושאים שונים הקשורים לבריאות, אפשר גם לראות הרבה, אבל הרבה, פמיניזם. כלומר, הרבה עיסוק בתחום המרכזי של המאבק הפמיניסטי בשישים השנים האחרונות: סוגיות של פריון, אלימות נגד נשים, ועוני.

 

בפרק האחרון ששודר, סופר על אישה שנכנסת להריון התשיעי במספר, לאחר שיש לה כבר שמונה ילדים. האישה אינה מעוניינת בהריון והיא מקבלת את עובדת היותה בהריון כבשורת איוב. בהמשך היא הולכת לאישה באחת השכונות וצועקת עליה "זה לא עבד. את הבטחת לי שזה יעבוד", ואז אנחנו מבינות שהיא ניסתה לעשות הפלה לא חוקית ולא בטוחה אצל אישה שמתמחה בצמחי מרפא. במהלך הפרק כולו מנסה האישה להפסיק את ההריון שלה, כשהיא כבר בשבוע 17. היא מסבה  לעצמה נזק רב, אך היא נחושה בדעתה לא להביא עוד ילד לעולם, גם אם המשמעות של כך היא לשלם בחייה.

 

כל הניסיונות שלה להפסיק את הריונה, נכשלים. בנוסף, היא מנסה לבקש מהצוות הרפואי, שלאחר הלידה היא תוכל לקבל אמצעי מניעה, קשירת חצוצרות, עיקור, אבל המערכת הרפואית מסרבת.  זה לא חוקי ללא סיבה רפואית ובמידה ויש אפשרות לאמצעי מניעה, זה לא במסגרת ביטוח הבריאות הממלכתי הבריטי. לקראת סוף הפרק אנחנו חוזות מחזה מדהים: הפלה לא חוקית שנעשית על ידי אותה מטפלת בצמחי מרפא, רק שהפעם מדובר במסרגה או חפץ חד אחר שאינו סטרילי, שפוצע לה את שק ההריון, ומאפשר לה ללדת עובר מת, תוך כדי איבוד דם רב וייתכן גם סכנה לרחם שלה. האישה כמעט מתה. ברגע האחרון מגיעות שתי אחיות לביתה ומצאות אותה על ערש דווי. הן צריכות להזעיק רופא או אמבולנס, אבל אחת מהן מתלבטת: "זה לא חוקי להפסיק הריון. יכניסו אותה לכלא". האחות השניה, הותיקה יותר, עונה לה "את חושבת שזו פעם ראשונה שאני רואה אישה שמנסה להפסיק את ההריון שלה? תזעיקי את הרופא ותגידי לו שיש לנו אישה שעוברת הפלה טבעית".

 

הסצנה הבאה היא של האישה בבית החולים, עם זיהום חריג בגלל ההפלה הלא חוקית, ונקב ברחם. הצופות חושבות שהיא מתה. סצנה הבאה רואות אותה צועדת עם האיש שלה ושמונת ילדיה, כשברקע נאמרות המילים הבאות "חייה של נורה ניצלו בזכות רופאים שלא שאלו שאלות. היא לא הרתה שוב. אמצעי מניעה יעילים ובחינם הגיעו מבחינתה מאוחר מדי. אבל בבוא הזמן ניצחו המדענים. חייהן של בנותיה ונכדותיה השתנו לתמיד".

למה היה לי חשוב לתאר את הפרק הזה? למה הפרק הזה הדהים אותי כל כך? הפרק הזה, בדומה לשאר הסדרות שמניתי, מתאר מציאות של נשים בעשורים השונים של המאה העשרים, ואת המצוקות והדילמות שלהן בנוגע ליחסי מין והשלכות הפריון שלהם. בסדרה "הניק" שמתארת בית חולים ניו ירוקי בעשור הראשון של המאה העשרים, אנחנו נחשפות לנזירה שעושה הפלות לא חוקיות לנשים, נתפסת, ומושלכת לכלא בגלל זה. לאחר מכן מסתבר, שכל נשות האריסטוקרטיה עברו אצלה הפלה, והן משחררות אותה מהכלא באופן סמוי. הנסיבות של הכניסה להריון והפלה הן כתוצאה מאונס, מיחסי מין מחוץ לנישואין וכתוצאה מיחסי מין בין גזעיים. שלוש אפשרויות שהיו מנדות את הנשים הללו ואת ולדיהן, מהחברה, ומדרדרות אותן לעוני חמור ואף לסיכון חייהן.

 

ב"אימפריית הפשע", המתרחשת בתחילת שנות העשרים של אותה מאה, מקבלת מרגרט, הגיבורה הנשית של הסדרה, חוברת של מרגרט סנגר לתכנון שמפחה, אחת מובילת הלגיליזציה של אמצעי מניעה בארה"ב. מטרתה של החוברת היא ללמד נשים כיצד ניתן למנוע הריון ולרווח בין לידות, מידע שאסור היה להפצה באותה תקופה בארה"ב. מרגרט משתמשת בשיטות הללו ומצליחה למנוע הריון, על אף שהשיטות אינן מדעיות וכוללות שטיפה בדוש ישר לאחר יחסי מין. בעונה נוספת של הסדרה, מגיעה אישה לבית החולים בו מרגרט מתנדבת, לאחר ששתתה חלב חמוץ והיא עוברת "הפלה טבעית". האישה משתפת את מרגרט שעשתה את זה בכוונה כדי להפיל, כי היא לא יכולה לפרנס עוד ילד ואין לה שליטה על יחסי המין עם בעלה, שעושה בה כרצונו. מרגרט יוזמת קורס על בריאות נשים, ובין היתר מכניסה שם מידע על אמצעים לתכנון משפחה.

 

ב"אחוזת דאונטון", המתחילה בעשור השני של המאה העשרים וממשיכה עד תחילת העשור השלישי, אנחנו רואות הריון לא מתוכנן כתוצאה מיחסי מין מחוץ לנישואין, של אחת מבנותיו של הלורד, ששמה אידית. היא מגיעה למרפאה לא חוקית, שנמצאת באחת מסמטאות העיר, כדי לבצע הפלה. היא מתחרטת. שומרת את ההריון. מולידה את הילד ומוסרת לאימוץ. לאחר מכן היא מתחרטת ומחזירה את בתה למשפחתה ומתמודדת עם המציאות. במהלך העונות אנחנו גם חוזות את אחת המשרתות יולדת ילד מחוץ לנישואין, והיא מדרדרת לזנות  כדי לפרנס את בנה כאישה אל נשואה, לאחר שהאב אינו מעיד על אבהותו ונעלם.

 

עשור לאחר מכן, בסדרה "נשות הפצצה" שמתאר מפעל פצצות בקנדה בזמן מלחמת העולם השניה, שבו עבדו נשים שנכנסו לתפקידי הגברים שיצאו ללחום, אחת הנשים נכנסת להריון מגבר שאינו בעלה והיא מחפשת לעשות הפלה. גם אז, הפלה אינה חוקית ובטח ובטח שאינה בטוחה. היא מצליחה לקבל מידע מאחת העובדות במפעל על אישה שעושה הפלות, והן הולכות יחד. ברגע האחרון היא מתחרטת ולאחר מכן עוברת הפלה טבעית.

 

שנות החמישים, כפי שכבר תיארתי, מגיעה הסדרה "המיילדת" ואז מגיע העשור של שנות השישים. העשור הזה היה העשור המשמעותי ביותר מבחינת שחרור נשים מהיעדר שליטה על הפריון שלהן, באמצעות המצאת הגלולה למניעת הריון והמהפכה הפמיניסטית, ובעשור לאחר מכן, עם הפסיקה התקדימית של בית המשפט העליון האמריקאי שהתיר הפלות בחוק בתיק "רו נגד וויד". בסדרה "מד מן", לאורך כל עונותיה, יש לנו עיסוק בלתי פוסק בהריונות, רצון להפלות, דרישה לאמצעי מניעה, אלימות נגד נשים, מאבק בשכר ובהטרדה מינית, ועוד. מפגי שמתאימה לעצמה דיאפרגמה והרופא אומר לה "אבל את לא מסוג הבנות האלה", ואחר כך יולדת בלי שידעה בכלל שהיא בהריון ואינה מגדלת את הבן שלה, ועד בטי, שנכנסת להריון ורוצה לעשות הפלה, והרופא אומר לה "את לא חושבת על מה שאני חושב שאת חושבת". ויש לנו גם את ג'ואן, שנכנסת להריון לא מבעלה, פונה לעשות הפלה לא חוקית ולבסוף מחליטה לשמור את ההריון ולשקר לבעלה שהתינוק ממנו.

 

בשנה האחרונה, עוד סדרה על אותו עשור, "הסקס של מסטרס". בשלושת עונותיה יש שלל עיסוק בתחום של פריון ומיניות, שכן על זה בסדרה. ועם זאת, עיסוק בעובדה שהפלה אינה חוקית בשנים הללו, מובלטת ביותר. אחת מממשתפות המחקר נכנס להריון כתוצאה מהמחקר, ואינה נשואה, ורוצה לעשות הפלה. ביל מסרב. ויר'יגניה נכנסת להריון, ביל מסרב לעשות לה הפלה. היא ניגשת למרפאה לא חוקית, ומתחרטת ברגע האחרון ויולדת. מטופלת של ביל, נערה בת 16, נכנסת להריון ועושה הפלה לעצמה עד כמעט מוות, וביל מטפל בה במרפאה ואף מציע לה התקן תוך רחמי כדי ששוב לא תהיה במצב הזה, לאחר שהוריה דורשים ממנו לעשות לה כריתת רחם והוא מסרב.

 

ומה קורה בעשורים אחר כך? אין הרבה סדרות שעוסקות בשנות השבעים, השמונים והתשעים. אבל מה שכן אפשר להגיד הוא, שבסדרות מודרניות יש עיסוק שלא נראה בעבר בסוגיה. האנטומיה של גריי ומרפאה פרטית, שתי סדרות מאותה יוצרת, מציגות הריון לא מתוכנן והפסקות הריון באור שלילי מאוד. באנטומיה של גריי, כריסטינה עוברת הפלה טבעית אחת והפלה יזומה אחת. שתי ההפלות הללו עולות לה ביוקר. במקרה השני, היא גורמת לה לגירושין וסיום הקשר עם אואן. המסר מאוד ברור: הפלה זה רע. במרפאה פרטית, בתה של אחת הרופאות נכנסת להריון בגיל 17 ומכיוון שהאם מתנגדת להפלות, הנערה שומרת את ההריון, מתחתנת עם אביו של התינוק, והם חיים באושר ועושר עד היום הזה. גם שרלוט, שנכנסת להריון תוך כדי שימוש בהתקן תוך רחמי, עם שלישייה, מתנגדת להפלות ומבקשת מאליסון להוציא את התקן באופן לא זהיר כדי שלא תהיה עם שלושה תינוקות אבל זה גם לא ייחשב שהיא עשתה הפלה.

 

ואז הגיע הפרק ההוא ב"בנות". הפרק בו ג'סה נכנסה להריון והיא פונה למרפאה לעשות הפלה חוקית, ובטוחה. תוך כדי היא עוברת הפלה טבעית, אבל הפרק דן סוגיית ההפלות בעידן בו הפלות הן חוקיות ברוב מדינות המערב, אך לא רק, ובעידן בו עדיין אנחנו לא רואות מספיק סצנות של היעדר שליטה על פריון. ועל כן הפרק הזה הוא פורץ דרך ויוצא דופן.

 

ומה קורה בישראל? גם בישראל שתי סדרות הראו סצנות הקשורות להפלות, וליתר דיוק, הקשורות לחווק הישראלי הנוגע להפלות: הועדות להפסקת הריון. ב"זגורי אימפריה", אבישג נכנסת להריון ועושה הפלה ומראים לנו את הועדה להפסקת הריון שהיא מגיעה אליה. בעונה הראשונה של "שטיסל", אחת הדמויות נכנסת להריון כשקשר הנישואין שלה לא יציב, והיא פונה לוועדה להפסקת הריון. במקרה הזה היא מתחרטת ואינה מבצעת את ההפלה. ואכן בעונה השניה, אנחנו רואים שהיא יולדת את התינוק שהיא שקלה להפיל.

 

וזה מביא אותי לשאלות הבאות: מדוע לפתע אנחנו רואות יותר ויותר סצנות שקשורות להפלות בטלוויזיה האמריקאית, הבריטית, וכן, גם הישראלית? מדוע רוב הסצנות הן מעשורים שקדמו לשנות השבעים? מה המוטיבציה של היוצרות והיוצרים להראות לנו את זה? על השאלות הללו יש לי כמה תשובות. אחת מהן היא שככל שנשים נכנסות יותר לתעשיית הטלויזיה והקולנוע, כך נראה יותר סיפורי חיים של נשים, מצבי חיים של נשים ודילמות של נשים. תשובה נוספת היא שבשנים האחרונות, במיוחד בארה"ב, חל איום חמור מצד ארגוני ימין דתיים ושמרניים על הזכות של נשים להפלה בטוחה, חוקית ונגישה. האיום הזה עולה דרך ניסיונות חקיקה, הגבלה על מרפאות, ייקור התהליך הרפואי, שלילת תקצוב ממרפאות לתכנון משפחה והוצאת אמצעי מניעה והפלות מחוץ לביטוחי הבריאות במקומות העבודה. תעשיית הטלויזיה והקולנוע (שזה לטור נפרד), מחזירה לאותם גורמים ימניים בכך שהיא משקפת לנו איך החיים של נשים נראו כשהפלות היו לא חוקיות. נשים מתו מהפלות לא חוקיות. נשים הנמצאות בהריון שהן לא מעוניינות בו, לא ישארו בהריון, גם אם זה אומר לשלם בחייהן. הסדרות הללו מראות לנו את נסיבות הכניסה להריון, את המציאות הבלתי אפשרית בתקופה בה לנשים עדיין לא הייתה זכות בחירה, זכות לחשבון בנק או רכוש עצמי, זכות להגיד לא לבעל שרוצה לקיים יחסי מין או הזכות להשתכר בכבוד ולהיות מוגנת. הייאוש של הריון לא מתוכנן והיעדר פתרונות, מוביל נשים לצעדים נואשים של פגיעה עצמית ואף מוות.

 

גם היום, 50,000 נשים ברחבי העולם מתות מהפלות לא חוקיות ולא בטוחות. המצב הזה לא צריך להתקיים יותר היום. יש לנו את הידע. יש לנו את הטכנולוגיה. יש לנו את התמיכה שנשים זקוקות לה. מה שמראות לנו הסדרות הללו, אף אחת מאיתנו לא רוצה לחזור. הפלות בטוחות, חוקיות ונגישות, מצילות חיים של נשים. וזה הסיפור כולו.

מודעות פרסומת

תגובה אחת to “על העיסוק האמיץ של סדרות טלוויזיה לאחרונה, באחד הנושאים שיש עליו הכי הרבה טאבו: הפלות”

  1. Lee Reuveni Bar David דצמבר 6, 2015 בשעה 9:37 am #

    שרון יקרה,
    תודה שאת מאירה מקומות אפלים וחשוכים
    ויוצקת תוכן ומשמעות למטרות שלנו בשטח בראיית מטא עדכנית וחדשנית….
    רציתי להוסיף גם את העיסוק לנושא בסדרה כתום זה השחור החדש.
    אחת הדמויות יושבת בכלא על רצח האחות במרפאה שבה היא עשתה הפלות חוזרות ונשנות בגלל שהיא דברה עליה בחוצפה היא החליטה לירות בה. במשפט היא זכתה לחיבוק חם ואוהב של משפחות דתיות שאמרו שהדבר קרה כתוצאה של חרטה ובלבול בעקבות הפסקת ההריון.

    אני חושבת שהעיסוק המרובה בהפלות היום הוא בגלל שבארה"ב הנושא עדין שנוי במחלוקות והרצון לעגן אותו כמתקדם אך לא רדיקלי מביא נקודת מבט ארכאית מלפני 100 שנה כדי להציג התקדמות.
    בתקופת בוש הבן לא ניתן מימוש ממשלתי לגופים העוסקים בהפסקות הריון, ועם כניסתו של אובמה לכהונה ראשונה, היתה זו ההחלטה הראשונה שהוא הפך על פיה!

    חג שמח

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: