"בעקרון הגניקולוג הציע לי להדביק מישהו!"

29 פבר

לפני כחצי שנה גיליתי שיש לי יבלות באזור האישי.

פחות או יותר באותו הזמן סיימתי סדרה של שלושה חיסונים נגד פפילומה, אז לא חשבתי שיש לי סיבה אמיתית לחשוש בכיוון הזה, אבל הגניקולוג הקבוע הסביר שבכל זאת יש סיבה לדאגה, אז דאגתי. התברר שכדי לברר במה מדובר אני צריכה להגיע למרפאת צוואר הרחם, אליה היה ניתן לקבוע תור רק לעוד שלושה וחצי חודשים. מכיוון שהגניקולוג שלי התריע שזה אולי מדבק, ממש לא רציתי לחכות כל-כך הרבה זמן.

לכן, הגעתי למוקד לרפואת נשים דחופה של קופ"ח מכבי, שם נפרדתי מ-76 ש"ח, וקיבלתי את האבחנה שאין לי כלום. הבדיקה לא נראתה לי מקצועית: בשביל לבדוק אם היבלות מדבקות או לא, צריך מיקרוסקופ מיוחד והגניקולוג התורן לא מחזיק מיקרוסקופ כזה. הוא גם לא נגע ביבלות, שצריך לגעת בהן כדי לדעת מה האופי שלהן (אם הן קשות או רכות). יחד עם זאת (שלא נגע ביבלות עצמן), עשה בדיקה גניקולוגית חלקית,ללא כפפות!

אחר-כך שמתי לב שהגניקולוג הזה מחזיק מגבונים לחים באריזה אישית בכיסו, ומנגב את הידיים בהם. הוא גם הציע לי אחד כששאלתי אם יש מגבונים, ואז ראיתי שהוא פשוט משתמש בהם בעצמו. דיי מגעיל לחשוב שככה הוא שומר על הגיינה, וגם לא נראה לי יעיל…

מכיוון שלא סמכתי על בדיקה כזאת, התעקשתי ורבתי עם כל עובדי מוקד מכבי, ועם כל המזכירות הרפואיות והמנהלות שלהן, כדי לקבל תור קרוב יותר לצוואר הרחם. התברר שהסיבה שלא מקבלים תורים, היא שהמרפאה מאוד עמוסה, ומקבלת בעיקר נשים שחולות בסרטן.

לי לא היה סרטן, ככל הידוע לצוות האדמיניסטרטיבי וגם לפי בדיקת המוקד הלא אמינה, ולכן נחשבתי למקרה לא דחוף. זאת, אע"פ שפוטנציאלית היתה לי מחלה מדבקת, שעשויה להתפתח לסרטן צוואר הרחם.

בסוף השגתי תור לעוד חודש, והבדיקה העלתה שאמנם יש לי וירוס ממשפחת הפפילומה. אמנם עברתי חיסונים ובדיקות פאפ סדירות במשך השנים, אבל כפי הנראה את הוירוס נשאתי מלפני כן, והוא פשוט החליט לצוץ. זה וירוס שלא ניתן לאתר לפני שהוא צץ. הייתי מבוהלת כי אני יודעת שזה וירוס שעשוי לגרום לסרטן צוואר הרחם, בטח ראית את הפרסומות, והגניקולוג של צוואר הרחם ענה על שאלותיי אבל לא נידב שום מידע ולא הרחיב את ידיעותיי, כך שנותרתי באי-ודאות מפחידה. בנוסף, היבלות מדבקות במגע איתן ולכן הייתי צריכה להימנע ממין עד לתום הטיפול.

אבל הגניקולוג לא חשב שיש מה למהר, הוא קבע לי מעקב לחודש אחרי, והציע טיפול הדרגתי. הוא הכין אותי, שהראה תוצאות טובות לטיפול הראשון אחרי שבוע. מכיוון שלא היו תוצאות טובות, ביקשתי שיקבעו לי תור דחוף אחרי כשבועיים. בקשתי לא התקבלה ונעניתי באטימות, וכך ושוב רבתי עם כולם, ולבסוף הגעתי פיזית למרפאה כדי לדבר לליבן של המזכירות שיקבעו לי תור, ומצאתי את עצמי מגלה פרטים אינטימיים ומביכים לתור שלם של נשים הרות והגברים המלווים אותן, בלי שניתנה לי אפשרות מכובדת ומכבדת לשמור על פרטיותי.

כשהגעתי לבסוף לרופא, שגם מנהל את המרפאה ולפיו יישק דבר, כלומר הוא זה שכנראה מכתיב את אופן הטיפול המעליב הזה:

הוא נזף בי על כך שביקשתי עוד תור, ואמר שאין לו תורים ושזה ככה, זה מה שהוא יכול לתת. הוא אמר שמה זה מפריע לי לקיים יחסי מין, אז מה אם זה מדבק, גם ככה זה וירוס שיש אותו לחצי מהנשים, פשוט אצל הרוב זה לא צץ ולא הופך להיות פעיל. כאמור, אצלי זה כן הפך להיות פעיל, ידוע לי מהגניקולוג הקבוע שזה מידבק גם עם קונדום, וזה וירוס שגורם לסרטן. בעיקרון הגניקולוג הציע לי להדביק מישהו.

הטיפול שהוא דיבר עליו הדרגתי ומצריך טיפולים חוזרים, אולי ארבעה או חמישה, אבל אי אפשר לדעת. וכל השיחה הזאת, שכולה נזיפה מצד גבר מבוגר ממני ובעל סמכות, שהוא גם רופא וגם מנהל המרפאה, מתבצעת מהרגע שאני נכנסת לחדר, וממשיכה תוך כדי הבדיקה הגניקולוגית, בזמן שהוא נוגע בי!

לא יודעת איך היה לי האומץ, אולי יש שיגידו טיפשות, להמשיך ולעמוד על שלי, להגיד שאני לא מעוניינת להדביק בזה אף אחד, וזה גם לא אסתטי ובכלל אין לי בן-זוג ואיך בדיוק אמצא אחד עם יבלות כאלו? ובכלל, מה אני אשמה שלנשים יש סרטן, זה לא עושה את הבעיה שלי פחות דחופה, וזו כן בעיה שמצריכה טיפול אינטנסיבי לדעתי.

אני באמת מבינה שנשים שיש להן סרטן פעיל, צריכות טיפול יותר בדחיפות. אבל בגלל זה אני לא אקבל טיפול למחלה מדבקת? מה זה, קופת חולים מכבי או מרתף דלוח בבומביי? יש לי מכבי זהב, זה מוזר כל-כך לדרוש לקבל טיפול כשאני צריכה אותו? נראה לי הזוי שהמטופלת מתעקשת שלא להדביק במחלת מין, ואילו הרופא מעודד אותה לכך, פה בישראל ובכל מקום מערבי אחר.

לבסוף הרופא התרצה, וניאות לגלות לי שיש גם אפשרות לטיפול חד פעמי יעיל מאוד, שפשוט הוא בעצמו לא מחזיק את המכשור עבורו. בשלב זה הוא רשם לי הפנייה למרפאת צוואר רחם מרכזית יותר, שם עושים את הטיפול הזה.

תוך כחודש עברתי את הטיפול והבעיה נפתרה. אמנם אצטרך להמשיך להיות במעקב כל החיים, אבל נקודתית אין יותר יבלות.

8 תגובות to “"בעקרון הגניקולוג הציע לי להדביק מישהו!"”

  1. אפרת פברואר 29, 2012 בשעה 9:35 am #

    זהו זה!!!
    סוף כל סוף הגענו ללב הענין.
    זה היחס.
    וזה הטיפול.

    ואת אישה היסטרית ותשתקי. תקשיבי לדוקטור כשהוא מדבר הוא המבוגר האחראי.
    תפסיקי להיות היסטרית. למה את מתעצבנת? את רוצה שנאשפז אותך באשפוז יום פסיכיאטרי?
    עם כל ההיסטריה הזו – את צריכה משהו להרגעה…. אולי קלונקס? אולי וואליום? אולי פשוט לכי להזדיין, את יודעת אורגזמה עושה רק טוב וזה נוראאאאא מרגיעעעעעעעעעע………

  2. אחד שנפגע פברואר 29, 2012 בשעה 10:18 am #

    אני גבר. אני מעריך את הבלוג, ואני אגיב למקרה הספציפי של הפוסט כי אתמול חוויתי מהצד שלי את הטמטום של גניקולוג (וכנראה גם של המטופלת שלו).
    אתמול בבוקר סיפרה לי (בצורה אגבית) אישה ששכבתי איתה ללא קונדום שיש לה HPV (פפילומה). לפני הסקס הובררה נקודת המחלות מין. היא נידבקה מגבר שלא סיפר לה שהוא נשא/מבטא את הוירוס.
    בתגובה לתדהמתי, היא אמרה שהגניקולוג שלה אמר לה שזה לא ביג דיל, ושהיא חיה עם זה כבר שנתיים ושהיא פשוט לא מתייחסת לזה.
    אני המום מהטיפשות והיעדר המוסר של שניהם. יש דרגות עוצמה של ביטוי הוירוס, ויש זנים שונים שלו (עם תכונות ורמת סיכון ייחודיים). היא אפילו לא ידעה לספר לי מהו סוג הוירוס שיש לה.

    דעו:
    HPV נפוץ, הרוב מתגברים/ות עליו תוך כמה שנים, אפשר להידבק ממנו גם ללא מגע מיני וגם מנשיקה רטובה….. אבל(!), זה לא הופך את ההסתרה לבסדר. אני חושב עלי ועל נשים אחרות שבאתי עימם במגע ואולי הדבקתי, ובא לי למות.
    אולי זה לא פלילי כמו לא לספר לפרטנרים/יות על נשאות איידס, אבל זו פשוט התנהגות לא תקינה.

    • Ayala Levinger מרץ 6, 2012 בשעה 2:28 pm #

      כמה צביעות, איזה מוסר כפול!
      עד שלא נתקלת במישהי שהפחידה אותך כי לא ידעת שום דבר על פפילומה וחששת לבריאות שלך – לא עלה על דעתך להבדק בעצמך כדי לא להדביק את הנשים שאיתן אתה שוכב ללא קונדום בפיפולמה (שסביר מאוד להניח, לא בגלל התנהגותך המינית אלא כי ככה זה, שכבר היה לך לפני המפגש איתה) או כלמידיה שהיא גם מורגשת, מכאיבה ועלולה לגרום לאי פריון אצל הנשים שאיתן. ומעניין האם ל – HIV נבדקת או שמספיק לך שאתה נימול…
      אבל לא, לא מעניין אותך באמת את מי אתה עלול להדביק, כי כאמור, סביר שכל מי שפעיל מינית כבר נפגש עם וירוס הפפילומה אז סביר שכבר הדבקת, אם זה באמת היה מדאיג אותך אז היית נבדק בלי קשר לפרטנרית ספציפית והיית דואג גם למין בטוח.
      אתה לא חושב עליך ועל נשים אחרות אלא **עליך** ועליך בלבד. זה זועק מהתגובה שלך. כזו צביעות לא ראיתי מזמן. יומיים בערך.

  3. ponetium פברואר 29, 2012 בשעה 10:47 am #

    פשוט מזעזע.
    יפה שצעקת ודיברת והשגת.

  4. Ayala Levinger מרץ 1, 2012 בשעה 7:13 am #

    ראשית, בנושא הוירוס הוא דווקא צודק, זה באמת וירוס שאפשר להניח שכל מי שהייתה פעילה מינית לפני החיסון כבר יש לה אותו – ולכן החיסון הזה לגמרי לא פרקטי למי שכבר פעילה מינית ובכלל הוא חיסון שנוי במחלוקת ומסוכן ורשומים עליו גם מקרי מוות אז לא למהר להתחסן. בנוסף הוא באמת לא וירוס מסוכן כשהוא לא מתפתח לסרטן ולכן לא צריך להכנס להיסטריה, את לא מדביקה אף אחד ב HIV.
    שנית, אני מבינה שבמצבים מביכים קשה לפתוח את הפה אבל – שהרופא יבדוק בלי כפפות?!?! ובלי לשטוף ידיים אלא למרוח חומרים שיש במגבונים?
    אז אני בכל זאת חושבת שלמטופלים יש גם קצת אחריות ולא הכל אפשר להפיל על קופת חולים.

    • ponetium מרץ 3, 2012 בשעה 1:07 pm #

      יש לך קישורים או סימוכין למקרי המוות הנ"ל?

Trackbacks/Pingbacks

  1. נשים לגופן « האחות הגדולה - מרץ 1, 2012

    […] "בעקרון הגניקולוג הציע לי להדביק מישהו!" (בבלוג של שרון אורשלימי, FEMINISTVISTABULLITIS) […]

כתיבת תגובה